A projekt címe: Digitális pedagógiai módszertanok bevezetése a SZEGEKIF által fenntartott oktatási intézményekben

Kedvezményezett neve: Szent Gellért Katolikus Iskolai Főhatóság

Projekt azonosító száma: EFOP-3.2.3-17-2017-00063

A szerződött támogatás összege: 106 332 720 Ft

A támogatás mértéke (%-ban): 100%

 

A projekt tartalmának bemutatása:

A Szent Gellért Katolikus Iskolai Főhatóság (SZEGEKIF) a Szeged-Csanádi Egyházmegye, Magyarország harmadik legnagyobb területi kiterjedésű egyházmegyéjének közoktatási intézményfenntartó szervezete. Az egyházmegye a Kalocsa-Kecskeméti érseki tartományhoz tartozó 10 851 km2 nagyságú egyházi közigazgatási területet (Békés és Csongrád megye teljes területét, illetve Jász-Nagykun-Szolnok megye egy részét) foglalja magában. A SZEGEKIF számos intézménye közül jelen projekt során a következő négy intézményének digitális pedagógiai módszertani- és eszközfejlesztését valósítja meg, zárójelben a KIR statisztikai adatokkal: (1) Árpád Fejedelem Katolikus Gimnázium és Szakgimnázium, Kistelek /149/ (2) Szent József Kertvárosi Katolikus Általános Iskola, Hódmezővásárhely /516/ (3) Nagyboldogasszony Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Csanádapáca /199/ (4) Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Nagybánhegyes /61/.

Az EU foglalkoztatást, valamint intelligens, fenntartható és inkluzív növekedést célzó Európa 2020 stratégiájának végrehajtási keretét adó uniós integrált iránymutatások hangsúlyozzák, hogy az oktatás színvonalának növelése, illetve annak elősegítése, hogy minden tanuló magas színvonalú nevelés-oktatásban részesüljön, elengedhetetlen feltétele Európa tudásalapú növekedésének. Az innováció alapját képező kreativitás fejlesztése, a tudományos – elsősorban természettudományos – és matematikai érdeklődés felébresztése, és megtartása, ismeretekkel és készségekkel történő bővítése az iskolában európai szintű célkitűzés. Az Európa 2020 prioritásai és keretei alkalmasak arra, hogy a magyar köznevelés sajátos problémáira és kihívásaira szakszerű megoldások születhessenek. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában és a 2014–2020 közötti időszakra vonatkozó Nemzeti Infokommunikációs Stratégiában hasonló elvek alapján lettek kijelölve a közoktatási intézményekre vonatkozó cselekvési irányok, amelyekkel tervezett projektünk teljes mértékű összhangban van.

A SZEGEKIF, mint a széles oktatás-nevelési spektrum számos intézményének fenntartója tisztában van azzal, hogy a 21. század gyermekei más kihívásokkal néznek szembe képzési „karrierjük” során, mint az akár egy-két évtizeddel korábban az iskolapadokat koptató elődeik. A felgyorsult, globalizálódó és digitalizálódó világ evidens módon újabb kompetenciákat követel meg a fiataloktól, akik erre jellemző módon igen nyitottak és fogékonyak is. A hitélet aktív szereplőjeként, az Egyházmegye képviselőjeként természetesen ezen kompetenciák átadását, elsajátításának elősegítését olyan formában képzeljük el, hogy azok ne uralják a létmódot, ne sorvasszák el az alapvető erkölcsi elveket, hanem egyfajta kiegészítő eszközrendszerként segítsék a fiatalok sikeres eligazodását és érvényesülését az életben.

Intézményeink vezetőinek és pedagógusainak álláspontját ismerve hisszük, hogy a digitális kompetenciafejlesztés, a digitális oktatás színvonalának minőségi javítása joggal kap helyet és prioritást az egyes iskolák pedagógiai programjaiban, az oktatás mindennapjaiban. A digitális írástudás mára alapkövetelménnyé lett, annak versenyképes, korszerű oktatása egyben esélyteremtő hatású a sok hátrányos helyzetű térséget felölelő dél-alföldi régióban. Az új tudásanyagot és megközelítést igénylő komplex pedagógiai fejlesztő tevékenység, a modern eszközök és alkalmazások használat-orientált megjelenítése, az online térben végzett közös alkotómunka ösztönzése pedagógusaink részéről is erőfeszítéseket igényel, de a bevont tanítók és tanárok örömmel lépnek a továbbfejlődés útjára.

Projektünk keretében a bevont iskolákban megtörténik a megjelölt digitális pedagógiai módszertanok komplex, intézményi szintű bevezetése és integrálása a pedagógiai programokba, az ehhez szükséges támogató eszközök beszerzése, a digitális munka értékelési kultúrájának meghonosítása, továbbá az érintett pedagógusok továbbképzése. A projekt szakmai tartalmát nemzetközileg bevált, kipróbált, bevizsgált, hazai szakmai szervezetek által is javasolt módszertanokra és eszközrendszerekre építjük, különös tekintettel a tanulók matematikai, szövegértési, digitális és természettudományos, valamint problémamegoldó és kreatív kompetenciáinak fejlesztési területeire. A bevezetés, majd az alkalmazás időszakában kiemelt figyelmet fordítunk a fogyatékossággal élő, SNI és BTM tanulókra, esetleges speciális igényeik kielégítésére.

Az intézmények a következő digitális pedagógiai csomagokat vezetik be, zárójelben a bevonandó pedagógusok és tanulók tervezett számával. (1) Kistelek: LEGO StoryStarter középisk. /3,30/; GEOMATECH természettudomány KI /3,40/ és természettudomány KI. /3,60/. (2) Hódmezővásárhely: LEGO WeDo alsó /2,50/; LEGO StSt alsó /2,50/ és felső /1,25/; Geomatech Matek alsó /3,80/ és felső /1,25/; Geomatech Természettudomány felső /4,175/. (3) Csanádapáca: LEGO WeDo alsó /3,50/; LEGO StSt alsó /3,50/ és felső /3, 50/. (4) Nagybánhegyes: LEGO Matek alsó /3,36/; LEGO StSt alsó /3,36/ és felső /3,31/.

 

A projekt megvalósításának kezdete: 2018.03.01.

A projekt megvalósításának vége: 2022.02.28.